HTML

Ciginyom

"Kell egy ember, aki vetítőgépet vált, amikor az egyik tekercs lefut és elkezdődik a másik. Megfigyelhetik, hogy a kép jobb felső sarkában néha felvillan egy jel… - Amit mi a szakmában csak ciginyomnak hívunk."

Tyler Durden

Facebook

Címkék

011 (1) 2013 (4) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (3) 2017 (2) 2019 (1) aaron taylor johnson (1) ajánló (1) akció (9) alan rickman (1) alejandro gonzález inárritu (1) amy adams (1) andrew garfield (1) animáció (1) anime (1) Avengers (1) A 100 legjobb film (2) benicio del toro (1) Bill Murray (1) blockbuster (5) bodó viktor (1) Chris Pratt (2) colin firth (1) családi (1) dal (1) dev patel (1) dicaprio (1) Doctor Who (1) dráma (24) DVD (1) emily blunt (1) emma stone (1) Endgame (1) fantasy (1) feelgood (1) film (29) filmadaptáció (1) filmzene (2) fotók (1) Frank Langella (1) geek (6) háborús (2) hamus (1) harry potter (2) hegedűs d géza (1) horror (7) hugh jackman (1) indie rock (1) jake gyllenhaal (2) james cameron (1) Jarmush (1) jj abrams (2) joaquin phoenix (1) john goodman (1) jonah hill (1) josh brolin (1) kaland (4) katasztrófa (1) képregény (6) komédia (6) konyv (8) krimi (2) kritika (14) lista (2) magyar (3) margot robbie (1) matt damon (1) mel gibson (1) michael fassbender (1) michael keaton (1) michael shannon (1) mozi (4) musical (1) nekrológ (1) oscar (2) oscar-díj (1) patrick stewart (1) pixar (1) premier (1) radnai márk (1) ridley scott (1) road movie (1) robert downey jr (1) robert redford (1) robert rodriguez (1) romantikus (6) Ron Howard (1) rooney mara (1) ryan gosling (1) sci-fi (24) scorsese (1) Sherlock (2) sorozat (4) soundtrack (1) spike jonze (1) star trek (1) star wars (1) steve carell (1) szinhaz (3) szövényi-lux balázs (1) szputnyik (2) tarantino (3) thriller (10) titanic (1) tom ford (1) trailer (9) trainspotting (2) tv (1) Végjáték (1) vígszínház (1) villámkritika (4) Vlog (1) vonatles (1) wall street farkasa (1) western (5) x-men (2) zene (11) Címkefelhő

Filmes Naplók

K. Feri - 2009201020112012,

2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019

 Minden odavan (All is Lost) kritika

2014.01.10. 14:32 K. Feri

Tonnányi pattogó töltényhüvely és több száz fekvőpadon töltött óra után csak nem sikerül tisztességesen megöregedni a 80-as évek nagy akciósztárjainak. Robert Redford meg ezzel az egy alakítással zárójelbe teszi a hollywoodi aggastyánok valamennyi próbálkozását. Nem mintha J.C. Chandor túlélődrámáját bármilyen szinten össze lehetne vetni a minden szempontból obskúrus Feláldozhatókkal. Azt viszont illő megemlíteni a Minden odavan kapcsán, hogy a 77 éves színészlegenda elképesztően komoly fizikai teljesítményt nyújt benne, komolyabbat, mint a Stallone bármelyik szárnysegédje. (Ráadásul Redford még szemtelenül jóképű is.)

movie-reviews-All-is-Lost.jpg

Emberünk - kit a szövegkönyv is csak „Our man”-ként emleget - hajója léket kap az Indiai-óceán kellős közepén. A sors fintora, hogy elsőként a CB rádió, meg a GPS lesznek a baleset áldozatai. Innentől fogva megindul a harc a túlélésért: fogytán az ivóvíz és az élelem, a mentőcsónakot pedig úgy dobálja a tenger kénye-kedve szerint, mintha egy sárga pingponglabda volna.

Az elveszettség érzete csak úgy ömlik a film képkockáiról, a „csónak alatt gyülekező cápahad”, vagy a „hős háttal a közelgő viharnak” lenyűgözően félelmetes kompozíciók. A Gravity - 2013 másik fontos túlélőfilmje - vizuális harsányságának azonban itt nyoma sincs.

Ennek minden bizonnyal az az oka, hogy a film egyetlen szereplője öreg, méghozzá nagyon öreg. Az öregség egyébként minden mozdulatán érződik, köszönhetően annak, hogy Chandor filmjében a tárgyaknak valódi súlya van, az az érzésünk, hogy itt semmi nem preparált, semmi nem forgatási kellék: ha meg kell emelni egy ládát, meg kell szorítani egy kötelet, az komoly erőfeszítéssel jár. A film mellőz minden szájbarágós elemet is. Gyakran nem könnyű kitalálni, mit miért tesz a hős, pláne komolyabb hajózási ismeretek nélkül. A felismerés, a sok „áhhá” élmény még izgalmasabbá teszi a néző számára ezt a néma valóságshowt.

all-is-lost-robert-redford-02-600-370.jpg

Habár a hajós mindössze két-három alkalommal szólal meg a filmben, egy-egy tekintete egész monológokat helyettesít (melyek bizonyára le is vannak írva az eredeti szkriptben). Redford zseniálisan letisztult gesztusokkal dolgozik. Miközben egyre kilátástalanabbá válik a helyzete, arcán a sztoikus nyugalom és a keserű lemondás váltakozik és mindezt folyamatosan belengi valami magasztos méltóság. Ez a méltóság amúgy a filmtechnikai eszközökre is vonatkozik (a premier plánok és a totálok nem csak úgy random váltakoznak: minden beállítás egy zenemű pontosságával adagolódik).

A színész munkáját amúgy jelentősen támogatja az utóbbi idők talán legszebb komponált filmzenéje. Alex Ebert szomorúan fennkölt fúvósai olyan szférában lebegnek, ahova maga a karakter is tart az elkeseredettség perceiben. Az pedig, hogy a dallista erősen patetikus, szépen ellenpontozza a mikrorealista játékmódot.

A finálé borzongató, ráadásul teljesen nyitott marad. Habár a film előszavában elhangzó gondolatok azt sugallják, hogy van még mit helyrehoznia, hajótöröttünkre már bizonyosan nem vár a Gravityben látható „újjászületés”. Küzdeni azonban sosem késő.

Ugye ti is érzitek, hogy ezen a ponton már százezer tengeri mérföldre vagyunk az álomgyár vén rambóitól!

9/10

Szólj hozzá!

Címkék: kritika film thriller dráma robert redford

A bejegyzés trackback címe:

https://ciginyom.blog.hu/api/trackback/id/tr305751164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása